Durva ez a reklám.
Ez a kézírás, meg iskolás jelleg. Szokatlan (nekem) a témában, főleg a téma komolyságát illetően. Hogy stílusos legyek, megleckéztette, feladta a leckét az RTL a TV2-nek ezek alapján. Szerintem főként nem is a lakosságnak szól, hanem a hirdetőknek. Mert ugyebár mindannyian tudjuk, hogy csakis a hozott zsetonok számítanak. Kit érdekel, hogy milyen szappanoperát szemetet néz épp a lakosság, az a lényeg, hogy jó nagy legyen a panelben a mi csatornánkat nézők száma, aztán foghat kellően vastagon a ceruzánk.
Számomra mindig is furcsa, és valahol gyermeteg volt a két csatorna vetélkedése- természetesen attól eltekintve, hogy milliókról, milliárdokról van szó. Viszont ha jobban belegondolok, hogy mekkora pénzekről van itt szó, akkor pont a nézettségi mutatók kialakítása, reprezentativitása címkézendő meg gondolatban gyermeteg jelzővel. A Wiki szerint pl. "A felmérésben résztvevő panel mérete 2007 elején 840 háztartás volt."
Ez számomra azért is döbbenetes, mert például, ha azt veszem a 2006 augusztus 20.-ai tűzijáték előtt nem tudták egy fél nappal megmondani biztosra az időjósok, hogy fővárosunkat biztosan eléri a vihar... A természet, és az ember viselkedése kiszámíthatatlan. Én elhiszem, hogy a feldolgozó központokban nagyon érti mindenki a dolgát, és próbálnak minél reprezentatív eredményeket összehozni, de szerintem 840 háztartás nagyon kevés arra, hogy képviselje az ország lakosságát. Jóöreg marketingkutatás tanárom mondta mindig "Nem hiszek annak a statisztikának, amit nem én hamisítottam."
Nyilvánvaló, hogy a reklámblokkok alatt megnő a vízfogyasztás, az én szememben ezért is haldoklik már régóta a televíziós hirdetés. Senki se kíváncsi a televíziós reklámokra. A buszmegállóban még el-el nézegeti az ember a plakátokat, míg vár, vagy a metróban, de a TV-ben csak szükséges rosszak, amik hátrébb tolják a film következő részét, ugyanakkor el lehet menni alatta persze kukoricát pattogtatni még, meg WC-re, de nézni igen kevesen nézik.
Nem vagyok annyira benne ebben a világban, de amennyire én tudom, egy speciálisan beprogramozott televíziókészüléket és távirányítót kapnak az 'áldozatok' (akik véletlenül se viselkednek máshogy, csak mert tudnák, hogy figyelik őket) és az rögzíti, hogy mikor melyik csatorna van bekapcsolva (erről itt, érdekesség még itt) . Nem azt hogy nézik. Azt nem rögzíti, ha közben kimegy a konyhába telefonálni, vagy bejön még apu is TV-zni, és a kanapé mögött állva nézi végig a legújabb Vegasztárt... Szerintem iszonyat nagy pontatlanságokat, és hibákat hordoz magában a rendszer. És ha márcsak azt veszem alapul, hogy a 840 főt 'szorozzák fel' 10 millióra, már akkor is iszonyat nagy a súlya annak, hogy 1 adott család épp mit nézett...Mi lett volna, ha...
Ha benne lennék egy ilyen panelbe, lehet, hogy énis többet nézném a ketyerét. Egyelőre heti 1óránál tartok kb. (Akár hiszitek, akár nem). Szerintem pont az ilyen befolyásolások miatt is pontatlan ez a típusú felmérés. ( Erről bővebben az Igazság, hazugság, reklám c. könyv kapcsán mesélek még, ha megérem.)
Összegezve, bár én nem vagyok e téren túl járatos, a szememben igencsak sajnálatos, hogy egy-egy ilyen mérésnek ekkora, milliókat jelentő súlya van, miközben a hatásossága-nem csak szerintem-megkérdőjelezhető.
Itt szögezném le, én egyik csatorna pártján se állok. Magasról sz...
Mindenesetre most az RTL-nél van a pont, és ezt nem fél kimondani.
A helyében én is ezt tenném. Ott a labda. Kiváncsi leszek, mi lesz erre a válasz-ha lesz egyáltalán.