Korábban már volt egy hasonló kifakadásom, de most engedtessék meg nekem, hogy ismét csámcsogjak kicsit a dolgon..
Mit kapunk mi Az Egyetemen?
Elméleti tudást, azt is a régebbi fajtából.
A tanárok igen nagy százaléka soha nem dolgozott a valódi reklámpiacon.
Az esettanulmányok, amiket éppen most Marketingstratégia címszó alatt veszünk 15-20 éve íródtak! Reklám-ból egész féléven át dolgoztunk egy kampányon,és az eredményről csak egy jegy, és egy pontszám jött, indoklás, és véleményezés nélkül. Olyan tanárok bírálták el, akik soha nem dolgoztak a való életben a szakmában.
A feladatkiírások, és beadandó leírások láttán tényleg irigyelni kezdtem a Kreatív pályázat briefjeire, mert zavaros, érthetetlen, és inkonzisztens feladatlapokat kapunk rendszeresen.
Reklámpszichológia nevű órán diavetítőn fekete fehér szövegeken vettük végig a tanár könyvének vázát, 1 db videó formátumú, és kb 10-12 db színes, 20 évvel ezelőtti tervgazdálkodásos termékreklámot láttunk az egész félév során. A hallgatók kb 10%-a járt be az órára, és nem véletlenül... Egyszerűen semmi gyakorlatot nem tanítanak nekünk! (a kép nem Photoshop!)
Mint írtam, a tanárok egyszerűen meg sem próbálják saját hiányosságaikat kompenzálandó a hallgatókat az érdekesebb könyvek irányába terelni, és a hallgatóknak eszébe se jut leemelni 1 könyvet a polcról.
Most héten egy 1992-es esetet boncolgattunk stratégián, és a tanár feltette a kérdést, tudjuk-e , ki az a szerzőpáros, aki a pozícionálásról írt. Rajtam kívül a 44 ember, tehát az évfolyam fele, nem tudta a teremben. Igen, nyilván Al Ries és Jack Trout-ról van szó. 44 ember nem, hogy nem olvasta, mégcsak nem is hallott róla, hogy létezik ez a szerzőpáros, és ez a könyv. Óra végén odajött egy lány hozzám, és megkérdezte, honnan tudtam a nevüket, majd elkerekedtek a szemei, mikor elkezdtem róla mesélni, hogy én szoktam marketingkönyveket olvasni a magam örömére...Ezek ugyan azok az emberek, akiknek fél évvel ezelőtt 80%-a még nem tudta, mi az a flashmob, és nem hallotta Sas István nevét sem...
Megmondom őszintén, nagyon tartok tőle, mi lesz ezekkel az emberekkel, ha kikerülnek az egyetem falai közül. És vajon a korábbiak hogy boldogultak? Sajnos, a többségnek nincs módja arra, hogy az egyetem ideje alatt a szakmájában dolgozzon érdemben.
Nyilván az ő hibájuk, hiányosságuk is, hogy nem olvasnak utána a témának, meg se próbálnak naprakészek maradni a reklámok világában... De valahol a tanárok is tehetnek róla, hogy az adwords-ről, és a kulcsszavak fontosságáról még soha nem beszéltek nekünk, pedig hozzáteszem, szinte az összes választható tárgyam is marketinges. Online kampányokról semmit nem tanulunk, csak tudjuk, hogy vannak. Még az ATL, és PR kampányokról se tudunk szinte semmit, lövésünk sincs, mennyibe kerülhet egy óriásplakát a Budaörsi úton, egy billboard a Gellért téren,(és ezen fogalmak tisztázása) egy szponzorált cikk a Nőklapjában, egy TV spot a Barátok Köztben, vagy mikor jó a rádióreklám. Hogy realtime hogy zajllik egy reklám megvalósulása, hogy mikor, milyen médiahordozót érdemes választani, mely médiahordozóknak mik az előnyeik, stb.
Mennyire lesznek piacképesek ezek az emberek?
Van egy ismerősöm, akinek szoktam továbbküldeni a twitterről, blogokról összecsipegetett marketinges nyalánkságokat (több is van, de csak ő értékeli:D) és most az egyik post gerilla-nem gerilla léte kapcsán írta nekem, talán nem haragszik meg, ha idemásolom:
"én nem vagyok mindig tisztában a gerillázással, hiába olvastam már csomo mindent rola
néha olyan mintha minden az lehetne...tudod mi zavar még?
okés marketingesek leszünk, de basszus honnan a picsábol kéne mindenhez értenünk, csomo mindent nem is tanitottak meg és amit megtanul az ember arra se emlékszik mind
azon a területen ahol dolgozni fogunk ott kell jonak lenni, de abba is beletanul az ember, nem 1ik naprol a másikra, és általában nem 1ül"
Nem vagyok egyedül a véleményemmel, és az is az egyik nagy szívfájdalmam, hogy a szakma sem nagyon akarja tanítani a hallgatókat... Elhalasztották a Reklámzabálókat, és a Reklámhetet is, és én eddig egyetlen olyan konferenciával sem találkoztam, ami olyan árban lett volna, hogy azt mondom, ezt egy átlag egyetemista megengedheti magának (kivéve a BrandCampet:D)
Valami szerintem nagyon nincs rendben a felsőoktatási képzésekkel...
Nem tudom, hol lehet, de itt, ezen az egyetemen nem lehet naprakész információkat szerezni marketing szakirányon az elmúlt pár évben. Kíváncsi lennék, a Bsc-rendszerben tanulók mennyivel tanulnak mást, de mivel őket is ugyan ezek a tanárok tanítják, max a tanmenet más...
Az a baj, hogy a tanárokon is csak azt érzem, hogy teljesítik a minimumot, leadják a tantervben előírtakat, és az, hogy óra végén még mondjon 1-2érdekességet, terelje a diákok figyelmét, eszükbe se jut. Tudom, hogy elfogult vagyok, de szerintem a marketinget lehet, és kell is szívvel-lélekkel csinálni, és tanítani is lehet.